BIO 9

 

PETNAJSTO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Petek, 22. 5. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Ojoj zadnja ura v šoli na daljavo.

V ponedeljek pa se vidimo…

REŠITVE ŠTIRINAJSTEGA  GRADIVA 

Zadnjič ste morali v sistem živali uvrstiti človeka.

KRALJESTVO – ŽIVALI

DEBLO – STRUNARJI

PODDEBLO – VRETENČARJI

RAZRED – SESALCI

RED – PRVAKI

NADRUŽINA – HOMINOIDI

DRUŽINA – ČLOVEČNJAKI  ALI HOMINIDI

ROD – ČLOVEK (HOMO)

VRSTA – MISLEČI ČLOVEK ali HOMO SAPIENS SAPIENS

V delovnem zvezku ste imeli naloge na straneh 70 in 71.

rešitve dz bio 9

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE

V delovnem zvezku na straneh 72 in 73 poskusi narediti določevalna ključa za rastline in živali.

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V SREDO, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

Ginkgo (Ginko) für bessere Durchblutung - experto.de

ŠTIRINAJSTO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Ponedeljek, 18. 5. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Kako vam je šel učni list z nalogami za utrjevanje znanja? Ni bilo težko a ne? Ta teden poteka ocenjevanje tako, da se učite biologijo.

Zadnjič sem vam dala učni list o človečnjakih. Ste jih našteli?

PROKONZUL – RAMAPITEK – PRAZGODOVINSKI ČLOVEK- AVSTRALOPITEK – SPRETNI ČLOVEK – POKONČNI ČLOVEK – NEANDERTALEC – MISLEČI ČLOVEK.

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE

  1. Naslednja naša tema pa je sistematika.
  1. V zvezek napiši naslov SISTEMATIKA.
  1. V sistem živali uvrsti človeka. Pomagaj si s spletom (slovenska wikipedija).
  1. V delovnem zvezku naredi naloge na straneh 70 in 71.

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PONEDELJEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

evolucija človeka ;)

TRINAJSTO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Petek, 15. 5. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Mi smo pri evoluciji človeka.

Upam, da še spremljate kaj delamo. Drug teden začnemo z ocenjevanjem, tako da se ta vikend učite, da ne bo problemov z ocenami.

Še enkrat si preberite učni list o razvoju človeka.

razvoj človeka

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE

  1. S pomočjo učnega lista v zvezek naštejte človečnjake.
  1. V ponedeljek se začne ocenjevanje, preverite svoje znanje z učnim listom.

utrjevanje znanja bio 9

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PONEDELJEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

Evolucija človeka | Naravoslovje | Preverjanje znanja | Zmaga.com

DVANAJSTO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Petek, 8. 5. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

V ponedeljek ste imeli kar veliko delo za biologijo. Kako so vam šle naloge v delovnem zvezku?

REŠITVE ENAJSTEGA  GRADIVA so v prilogi

rešitve dz bio 9

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE

  1. V učbeniku na str. 83 si oglej evolucijsko drevo primatov.
  2. V učbeniku na str. 84 si oglej časovni potek evolucije človeka.
  3. Na spodnjih povezavah si oglej video filmčke.

Krajši filmčki o razvoju človeka.

https://www.youtube.com/watch?v=o2MfnmtQagY

https://www.youtube.com/watch?v=s-j5z1CJfz4

https://www.facebook.com/RTV.SLOVENIJA/videos/neandertalci-spoznajmo-svoje-prednike/1201064816722725/

Daljši film o neandertalcih lahko izberete  v angleškem ali  hrvaškem jeziku.

https://www.youtube.com/watch?v=GDPFiCYcePM

https://www.youtube.com/watch?v=ogl8OZA1krg

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PETEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

Neandertalčeva piščal - Narodni muzej Slovenije

ENAJSTO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Ponedeljek, 4. 5. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Kako ste preživeli počitnice? Je prijalo malo počitka od šolskega dela a ne?

Biologijo boste ocenjeni ustno v tretjem tednu maja, podrobnejša navodila za ocenjevanje boste dobili.

Preden vam bom zaključila oceno mi boste posredovali kakšno fotografijo zapiskov, ki ste jih naredili v šoli na daljavo. Zato še enkrat poudarjam, da delajte sproti in če imate kakršnekoli težave mi sporočite.

Pred počitnicami sem vam dala za prebrati učni list o razvoju človeka. Ste prebrali?

Od odcepitve človeške razvojne veje od človeku podobnih opic je obstajalo večje število nam sorodnih rodov in vrst, ki jih uvrščamo med človečnjake (najmanj 20). Preživela je samo ena vrsta, sodobni človek ali Homo sapiens.

Veliko bi lahko še povedali o razvoju življenja na Zemlji in o evoluciji človeka.

Upam, da si boste o tej temi vsaj nekaj zapomnili.

V delovnem zvezku preveri svoje znanje celotne poglavja. (od str. 56 do 68.)

Strani je veliko, za pisat pa ne… dobro si preglej naloge in poskušaj rešiti samostojno, da vidimo, če smo si kaj zapomnili.

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PETEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

Evolucija

DESETO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Petek, 24. 4. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Kako vam gre ta naša evolucija in dokazi zanjo.

REŠITVE DEVETEGA  GRADIVA so v prilogi

rešitve bio 9

Zdaj pa bi si pogledali še evolucijo oziroma razvoj človeka.

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE

V prilogi imaš učni list o evoluciji človeka. Večkrat ga preberi.

razvoj človeka bio 9

ALI SMO SI ZASLUŽILI POČITNICE?

ODPOČIJTE SI IN SI NABERITE NOVE MOČI ZA MESEC MAJ.

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PONEDELJEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

Mladiči človeške ribice se dobro razvijajo - siol.net

DEVETO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Ponedeljek, 20. 4. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Kako nam gre naše delo? Nekateri ste mi poslali zapis v zvezek, vas moram pohvaliti, zelo lepo delate. Domača naloga je opravljena.

Kaj pa ostali?

Niste mi poslali fotografij zapisa v zvezek… danes imate še čas, če ne  boste vpisani v lopolis, da nimate opravljene naloge za biologijo.

Ali vi veste, da vas moram v mesecu maju oceniti? Čimprej se lotite delat.

REŠITVE OSMEGA  GRADIVA so v prilogi

rešitve bio 9

Smo se namučili z branjem te razlage…. Upam, da ste si uredili zapise v zvezek… zdaj pa še nekaj nalog.

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE 

  1. Ali poznaš kakšne zakrnele organe? Pri rastlinah, pri živalih? Kaj pa pri ljudeh?
  2. Z proučevanjem RAZVOJA ZARODKOV so strokovnjaki odkrili, da se v razvoju zarodkov pojavijo določeni znaki.Oglej si sliko zarodkov vretenčarjev v učbeniku str. 81. Kaj opaziš?
  3. V učbeniku na str 82. si preberi in zapiši kako prostorske ločitve vplivajo na nastanek novih vrst? Preberi si primer Avstralije.

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PETEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

Dobrodosli u svijet pingvina!!! – Ira Max |Wordpress

OSMO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Petek, 17. 4. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

O zdaj pa že dolgo nismo imeli biologije.

Zadnjič ste imeli za prebrat v učbeniku od str. 80 do str 83.

Ste kaj razumeli?

Vam dam nekaj nalog, da preverimo vaše znanje.

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE so v prilogi

navodila bio 9

DO PONEDELJKA, 20. 4. 2020, MI POŠLJITE FOTOGRAFIJO ZAPISA IN  REŠENIH NALOG V ZVEZKU.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

Gingko Biloba leaves Picture | k6359114 | Fotosearch

SEDMO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Petek, 10. 4. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Kaj gremo kar naprej s snovjo… ste preštudirali razvoj življenja na Zemlji…zelo zanimiva tema, škoda, ker se o njej ne moremo pogovorit….

Najprej pogledamo kako vam je šlo zadnjič.

REŠITVE ŠESTEGA  GRADIVA so v prilogi

rešitve bio 9

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE so v prilogi

Do naslednje ure biologije si preberi z razumevanjem v učbeniku od strani 80 do strani 83.

Naslednjič dobite vprašanja, da vidimo, če ste si kaj zapomnili.

Ta vikend so prazniki… tako, da v ponedeljek ne bom imeli biologije.

Želim vam lepe praznike in vse dobro vam in vaši družini.

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PETEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

Dosya:Nautilus Palau.JPG - Vikipedi

 

ŠESTO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Ponedeljek, 6. 4. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

V petek ste si malo odpočili od šolskega dela, ker ste imeli športni dan.

Še vedno čakam nekatere, da se mi oglasite… vam je težko poslat sporočilo…

Lahko mi samo eno sporočilo pošljete za bio in kem… tudi če ne delate za šolo… se javite, če je vse v redu, če ste zdravi…. Da ne izgubimo stikov med seboj…..ker mislim, da bo šola na daljavo še kar en čas potekala….

Najprej pogledamo kako vam je šlo zadnjič.

REŠITVE PETEGA GRADIVA so v prilogi

razvoj življenja bio 9

Pa si poglejmo še nekaj o razvoju življenja na naši Zemlji.

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE so v prilogi

navodila razvoj življenja bio 9

Za konec si oglejte predstavitev v priponki.

razvoj zivljenja

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PETEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

 

 

 

PETO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Ponedeljek, 30. 3. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Ojoj gremo že v tretji teden šole na daljavo.

Ali spremljate delo za biologijo? Ali razumete navodila za delo?

V tem tednu želim oziroma zahtevam, da se mi vsi javite kako vaše delo poteka pri biologiji.

 

Najprej pogledamo rešitve nalog za utrjevanje znanja.

REŠITVE ČETRTEGA GRADIVA

  1. Kaj pravi evolucijska teorija? (Darwin in Walace)

Pravi, da imamo vsi skupnega prednika, da se razvijajo nove vrste in izumirajo stare vrste.

  1. V čem je razlika med teorijo na žirafah po Lamarcku in po Darwinu?

Lamarckova žirafa ima kratek vrat, ki se ji zaradi neke notranje potrebe podaljša, da lahko doseže listje na višjih vejah.

Darwinove žirafe imajo kratke in dolge vratove, tiste, ki imajo daljši vrat so bolj uspešne in prilagodljive na okolje in njihova lastnost se prenaša na potomce.

  1. V čem je razlika med naravnim in umetnim izborom? Navedi primer.

Naravni izbor poteka v naravi, narava izbere kdo bo bolj uspešen, kdo se je boljše prilagodil na okolje in kdo bo preživel.

Umetni izbor izvaja človek, on določi katero živo bitje je uspešnejše, s križanjem sort rastlin ustvarja nove vrste rastlin, s križanjem pasem živali ustvarja nove pasme živali.

  1. Kaj vse vpliva na naravni izbor?

Na naravni izbor vplivajo abiotski dejavniki (vpliv podnebnih razmer), biotski dejavniki (odnosi med živimi bitji, prehranjevalne verige), plenilci,  tekmovanje med osebki istih in različnih vrst, odpornost proti povzročiteljem bolezni in zajedavcem.

  1. Zakaj se morajo organizmi na okolje prilagajati? Navedi primere prilagoditev na okolje v rastlinskem in živalskem svetu.

Organizmi se na okolje prilagajajo zaradi lažjega in boljšega preživetja. S tem so bolj uspešni in obstoj njihove vrste je zagotovljen.

Prilagoditve rastlin: trni pri kaktusih, povoskani listi lokvanja, povoskani listi sredozemskih rastlin, nizka rast alpskih rastlin, veliki in narezani listi tropskih rastlin…

Prilagoditve živali: velika ušesa puščavske lisice, majhna ušesa polarne lisice, velike trepalnice kamele, podkožna maščoba severnega medveda, hidrodinamično telo morskega psa….

  1. Kateri odnosi vladajo med živimi bitji?

Odnosi: sožitje, priskledništvo, zajedavstvo in plenilstvo… (spomni se na primere)

  1. Razloži pojme: mimikrija, mimeza, varovalna barva, svarilna barva in somatoliza.

nekatere živali so po obliki, barvi ali vzorcu podobne strupenim živalim – mimikrija

živali so podobnih barv in oblik kot predmeti v živi in  neživi naravi – mimeza

žival je takšne barve kot je njena okolica – varovalna barva

žive barve (rumena, oranžna in rdeča) v kombinaciji s črno opozarjajo na strupenost ali neužitnost – svarilna barva

lise, pege in črte zabrišejo enotno obliko telesa živali – somatoliza

(spomni se na primere)

 

Do tukaj je stara snov in to sedaj obvladamo a ne?

Zdaj pa gremo k novi snovi….

Ali ste kaj preštudirali o fosilih?

Aha eno vprašanje pa sem vam pozabila dati, zakaj so fosili sploh pomembni, kaj ob njihovi pomoči ugotavljamo?

FOSILI ALI OKAMNINE (zapis v zvezek)

  1. Veda, ki se ukvarja z izumrlimi organizmi in njihovimi ostanki se imenuje paleontologija.
  2. Fosili so vsakršni ostanki nekdaj živečih organizmov.
  3. Ob pomoči fosilov lahko ugotavljamo potek razvoja življenja na Zemlji ter spremljamo evolucijo živih bitij.
  4. Vrste fosilov:

OKAMENELI OSTANKI – trdnejše notranje ali zunanje ogrodje se ohrani v usedlinah.

ODTISI ŽIVALI IN RASTLIN na kamninah

IZSUŠENA TELESA – v puščavah se živali izsušijo

TELESA UJETA V SMOLO – lepljiva smola iglavcev v kateri so ujete starodavne žuželke

TELESA UJETA V LED – v Sibiriji so našli ukleščenega mamuta v ledu

  1. Živi fosili so danes živeči organizmi, katerih telesna zgradba se ni spremenila že nekaj milijonov let. To so ginko, kljunaš, brodnik.

slika živi fosili

  1. Razvoj življenja na Zemlji so usmerjale tudi nenadne globalne katastrofe (vulkanski izbruhi, udari meteorjev, kometov, segrevanje, ohlajanje)

Pet množičnih izumrtij v evolucijski zgodovini Zemlje (poglej učbenik kakšen odstotek vrst izumre pri takih izumrtjih)

Trenutno naj bi potekalo holocensko izumrtje zaradi delovanja človeka, hitrost izumiranja je od 100 do 1000 večja od povprečne.

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE

  1. Do petka razmisli kdaj se je oblikoval naš planet Zemlja. Katera so bila prva bitja na Zemlji?
  2. Oglej si tabelo razvoja življenja na Zemlji v učbeniku na str. 78.
  3. Dobro si preberi stolpec razvoj življenja.
  4. Na spletu poišči kaj so psilofiti in trilobiti.

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PETEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

 

 

 

 

 

 

 

ČETRTO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Petek, 27. 3. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Še malo utrdimo znanje potem pa na novo snov…

NALOGE ZA UTRJEVANJE ZNANJA

  1. Kaj pravi evolucijska teorija? (Darwin in Walace)
  2. V čem je razlika med teorijo na žirafah po Lamarcku in po Darwinu?
  3. V čem je razlika med naravnim in umetnim izborom? Navedi primer.
  4. Kaj vse vpliva na naravni izbor?
  5. Zakaj se morajo organizmi na okolje prilagajati? Navedi primere prilagoditev na okolje v rastlinskem in živalskem svetu.
  6. Kateri odnosi vladajo med živimi bitji?
  7. Razloži pojme: mimikrija, mimeza, varovalna barva, svarilna barva in somatoliza.

 

NAVODILA ZA SAMOSTOJNO UČENJE

V zvezek napiši naslov – FOSILI ALI OKAMNINE

  1. Preberi v učbeniku na str. 78 in malo pobrskaj na spletu o fosilih in vrstah fosilov.
  2. Kako se imenuje veda, ki se ukvarja z živimi bitji, ki so izumrla in z njihovimi ostanki?
  3. Kaj so fosili?
  4. Kakšne vrste fosilov poznamo?
  5. Katerim organizmom pravimo živi fosili? Poišči katera živa bitja so živi fosili.
  6. V učbeniku na str. 79 si oglej preglednico o množičnih izumrtjih v evolucijski zgodovini Zemlje.

 

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PONEDELJEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

 

 

TRETJE  GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Ponedeljek, 23. 3. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Smo že v drugem tednu šole na daljavo. Smo kar pridno delali, vsaj upam. Nekateri se mi še vedno niste javili…. Moram res starše poklicat???

Spremljajte gradivo in delajte sproti, ker ko bomo prišli nazaj, bomo vsi učitelji hiteli ocenjevat…. Pri vseh predmetih bodo manjkale ocene in ne bo časa teh nalog, ki vam jih dajemo še enkrat pregledovat.

Kako so vam šle naloge? Ni bilo tako težko a ne?

Danes bomo pregledali naloge. Vzemi pisalo, popravi oziroma dopolni naloge.

REŠITVE PRVEGA IN DRUGEGA GRADIVA

  1. Opiši dominantno križanje na cvetovih. Navedi kako je z barvami cvetov v prvi in drugi generaciji.

Pri dominantnem križanju prevladuje dominantna lastnost.

V prvi generaciji so vsi cvetovi dominantne barve (rdeči),vsi heterozigotni.

V drugi generaciji je en rdeč homozigot, 2 rdeča heterozigotna in 1 bel homozigot.

  1. Opiši vmesno križanje na cvetovih. Navedi kako je z barvami cvetov v prvi in drugi generaciji.

Pri vmesnem križanju se dominantna lastnost pri heterozigotih ne izrazi v celoti ampak se izrazi vmesna lastnost.

Med rdečo in belo se v prvi generaciji izrazi roza (vsi štirje hetrozigoti).

V drugi generaciji je en rdeč homozigot, dva roza heterozigota in en bel homozigot.

  1. Kaj pa pomeni izraz kodominanca? Navedi primer pri rastlinah, živalih in človeku.

Pomeni, da aleli med seboj niso dominantni ali recesivni, temveč imajo enak vpliv na izražanje lastnosti, izrazijo se hkrati v polni meri.

Pri človeku dedovanje krvnih skupin, lisaste živali in lisasti cvetovi.

  1. Z aleli napiši primer osebka, ki je homozigot oziroma heterozigot za določeno lastnost.

Homozigot RR (dominanten)

Homozigot rr (dominanten)

Heterozigot Rr

  1. Kaj je mutacija? In kaj na mutacije vpliva? V tem času ni dneva, da ne bi omenili virusov. Ali lahko na mutacije vplivajo virusi?

Mutacije so trajne dedne spremembe genoma, ki jih povzročijo različni dejavniki (mutageni), ki so lahko kemijski (vplivi spojin in elementov, npr. azbest), fizikalni (različna sevanja), biološki (virusi) … Njihovo bistvo je sprememba zgradbe in količine DNK.

  1. Na spletu poišči kaj sploh so virusi. Kako se virusi razmnožujejo?

Virus se pritrdi na gostiteljevo celico, vanjo spusti dednino, celica izdeluje dele novih virusov, celica poči in novi virusi se sprostijo v okolje.

  1. Zakaj virusov ne prištevamo med organizme?

Virusi so manjši od bakterij, ne prištevamo jih med organizme, niso zgrajeni iz celic, ne morejo se razmnožiti brez gostiteljeve celice.

  1. Če ste bili pridni in delali po navodilih bi morali imeti rešeno do vključno s stranjo 54.

Rešitev delovnega zvezka vam ne bom pisala, če ima kdo kakšen problem naj mi piše.

  1. Ali ste kaj pogledali na spletu o virusih? Zakaj vam vsi pravijo, da moramo biti v teh dneh na soncu? Gibajte se v naravi ampak samo s tistimi s katerimi živite doma. Ne družite se med seboj, če ne se ta strašna epidemija še ne bo končala.

V teh časih moramo jesti uravnoteženo prehrano, polno vitaminov in mineralov.

Vitamin D ima pomembno vlogo pri razvoju kosti in zob in pri delovanju imunskega sistema. Vitamin D lahko proizvedemo sami v koži pod vplivom sončne svetlobe ali pa ga zaužijemo s hrano. Nahaja se v ribah, jajcih, mleku in mlečnih izdelkih, topi se  v maščobah.

  1. Še nekaj o virusih. Kaj se ti zdi v kakšnem odnosu živi virus z drugimi organizmi?

Virus živi z drugimi organizmi v odnosu zajedavstva.

  1. Če poslušate ali berete novice iz sveta večkrat omenjajo izraza epidemija in pandemija. V čem je razlika?

Epidemija  je nenaden izbruh in hitro širjenje kake nalezljive bolezni v človeški populaciji, ki močno presega normalno obolevnost.  Posebno hude in geografsko zelo razširjene epidemije označujemo z izrazom pandemija.

  1. No pa pustimo malo viruse in gremo še malo k naši snovi. S čim se ukvarja veda biotehnologija? Poznamo štiri barve biotehnologije. Katere?

Je veda, ki uporablja žive organizme in njihove dele za izdelavo ali spreminjanje proizvodov, izboljšanje rastlin in živali ter za razvoj mikroorganizmov za specifične potrebe – večinoma industrijske.  Poznamo zeleno, rdečo, sivo in modro biotehnologijo. Ponovi s čim se ukvarjajo različne barve.

  1. V čem je razlika med klasično tradicionalno biotehnologijo in sodobno biotehnologijo?

Tradicionalna biotehnologija  se nanaša na uporabo aktivnih živih organizmov z  namenom napraviti nov izdelek ali spremeniti obstoječega (fermentirani izdelki, pivo, vino, kruh, križanje…).

Sodobna biotehnologija vključuje metode genskega inženiringa, pridobivanje serumov, encimov in hormonov z metodami molekularne DNA tehnologije, ustvarjanje transgenih organizmov, gensko zdravljenje, itd.

  1. Kako se imenuje prvi sesalec, ki so ga uspešno klonirali. Ali znaš povedat kako?(spomni se na miške)

Ovca Dolly je bila prvi sesalec, ki so ga uspešno klonirali iz telesne celice.

Kloniranje so izvedli na inštitutu Roslin Institute v Midlothianu na Škotskem.

Ob skotitvi je najprej dobila kodno ime »6LL3«. Ime Dolly je predlagal živinorejec, ki je pomagal pri skotitvi – ovca je bila tako poimenovana v čast Dolly Parton; pri kloniranju so namreč uporabili celico mlečne žleze. Kloniranje je bilo izvedeno tako, da je bilo jedro celice darovalke prenešeno v jajčece, ki mu je bilo jedro predhodno odstranjeno. Donorsko celico so odvzeli šestletni ovci. Iz jajčeca z donorskim jedrom se je nato razvil zarodek.

Genetski material, ki so ga odvzeli iz donorske celice, je bil dejansko star že šest let. Genetsko gledano je bila Dolly že ob spočetju stara 6 let.

Po Dollyjinem poginu so njene nagačene ostanke razstavili v Edinburškem kraljevem muzeju, ki je članica Škotskega nacionalnega muzeja.

Dolly je skupno skotila 6 mladičev.

Če želite lahko poskusite klonirati miško. Prijavite se na evedez.si. Mislim, da so na DZS-ju odklenili vse programe, če pa bo zahtevalo kodo jo imate v delovnem zvezku.

Pojdite na BIO 9, i gradivo, biotehnologija in pod zavihkom kloniranje je na koncu igrica kloniranja mišk.

Lahko pa še za nazaj kakšno vajo naredite.

 

TO BO ZA DANES.  NOVE NALOGE DOBITE V PETEK, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

 

 

DRUGO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Petek, 20. 3. 2020, 5. ura po urniku

Pozdravljeni devetošolci!

Še vedno bomo utrjevali snov za nazaj.

V zvezek biologije prepišite vprašanja in jih odgovorite.

NALOGE ZA UTRJEVANJE ZNANJA

  1. Preden začnemo z novimi vprašanji preglej, če imaš izpolnjen delovni zvezek. Če ste bili pridni in delali po navodilih bi morali imeti rešeno do vključno s stranjo 54.
  2. Ali ste kaj pogledali na spletu o virusih? Zakaj vam vsi pravijo, da moramo biti v teh dneh na soncu? Gibajte se v naravi ampak samo s tistimi s katerimi živite doma. Ne družite se med seboj, če ne se ta strašna epidemija še ne bo končala.
  3. Še nekaj o virusih. Kaj se ti zdi v kakšnem odnosu živi virus z drugimi organizmi?
  4. Če poslušate ali berete novice iz sveta večkrat omenjajo izraza epidemija in pandemija. V čem je razlika?
  5. No pa pustimo malo viruse in gremo še malo k naši snovi. S čim se ukvarja veda biotehnologija? Poznamo štiri barve biotehnologije. Katere?
  6. V čem je razlika med klasično tradicionalno biotehnologijo in sodobno biotehnologijo?
  7. Kako se imenuje prvi sesalec, ki so ga uspešno klonirali. Ali znaš povedat kako? (spomni se na miške)

TO BO ZA DANES.  NALOGE NAREDITE DO PONEDELJKA, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Ali so vam predhoden naloge delale težave? Pišite mi.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si

 

 

PRVO GRADIVO ZA BIOLOGIJO 9  PREKO SPLETA

Ponedeljek, 16. 3. 2020, 5. ura po urniku

 

Pozdravljeni devetošolci!

Pred nami je malo drugačen način dela kot smo ga bili navajeni do sedaj.

S skupnimi močmi nam bo uspelo.

Za današnjo prvo uro sem vam pripravila nekaj vprašanj za utrjevanje znanja.

V zvezek biologije prepišite vprašanja in jih odgovorite.

 

NALOGE ZA UTRJEVANJE ZNANJA

  1. Opiši dominatno križanje na cvetovih. Navedi kako je z barvami cvetov v prvi in drugi generaciji.
  2. Opiši vmesno križanje na cvetovih. Navedi kako je z barvami cvetov v prvi in drugi generaciji.
  3. Kaj pa pomeni izraz kodominanca? Navedi primer pri rastlinah, živalih in človeku.
  4. Z aleli napiši primer osebka, ki je homozigot oziroma heterozigot za določeno lastnost.
  5. Kaj je mutacija? In kaj na mutacije vpliva? V tem času ni dneva, da ne bi omenili virusov. Ali lahko na mutacije vplivajo virusi?
  6. Na spletu poišči kaj sploh so virusi. Kako se virusi razmnožujejo?
  7. Zakaj virusov ne prištevamo med organizme?

 

TO BO ZA DANES.  NALOGE NAREDITE DO PETKA, KO JE NA URNIKU BIOLOGIJA.

Za kakršne koli informacije sem vam na voljo na elektronskem naslovu: andreja.gerzina@guest.arnes.si